YARATILIŞ SAFHALARI ve MADDİ, MANEVİ AHLAKİ YÖNLERİMİZ

0
154
reklamlar
Yazı arası Reklam

Yaratılışımız ve gayemiz önceliğimiz bilmekle ve yaşamakla mesulüz en çok ta kendimizden mesulüz kendimizden…
Kur’an-ı kerim de Cenab-ı hak tekvir suresi 26. Ayette şöyle buyurmaktadır:

فَأَيْنَ تَذْهَبُون
Hal böyle iken nereye gidiyorsunuz?

Ayetini kendimizi sorgulamalıyız.Bizler neden yaratıldık ve neyden yaratıldık yani yaratılış safhalarımız,zamanın da ilmi dersler aldığım peygamber tarihi dersi aldım alırken o esnada Hz. Âdem(a.s) konusu işlendiği vakit önceki dersimiz yaratılış sahaflarımız idi. Peygamber tarihi ilmi dersinin yazarı Osman Nuri topbaş hocamız daha iyi anlayabilmemiz için ve daha iyi idrak edebilmemiz bizlere yaratılış safhalarını ayetler ışığında bizlere aktarmıştır.

YARATILIŞ SAFHALARI

1)TOPRAK SAFHASI

اِنَّ مَثَلَ ع۪يسٰى عِنْدَ اللّٰهِ كَمَثَلِ اٰدَمَۜ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْفَيَكُونُ
“Muhakkak ki Allah’ın indinde (nezdinde) Hz. Îsâ’nın durumu, Hz. Âdem’in durumu (yaratılışı) gibidir. Onu topraktan yarattı. Sonra ona “ol” dedi (ve o oldu).”
(Âl- imran,59)
Alt çiziği toprak çünkü bizler topraktan yaratıldığımız için toprak aynı özellikleri taşırız. Toprak zaman zaman kurur ve kavrulur ve suya ihtiyacı ister bizlerde sıcak olduğu zaman su ihtiyacı hissederiz

2) ÇAMUR SAFHASI
اَلَّذ۪ٓي اَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَاَ خَلْقَ الْاِنْسَانِ مِنْ ط۪ينٍۚ
“Allah yarattığı her şeyi en güzel şekilde yaratmış ve insanı yaratmaya çamurdan başlamıştır (es-Secde 7)
Çamur safhasında su devreye girmektir çünkü su saf ve duru temiz olandır buradaki kastedilen aslında maddi ve manevi olan duyguları temsil eder
3)yapışkan çamur safhası

اِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِنْ ط۪ينٍ
“Şüphesiz Biz onları (Âdem ve neslini) yapışkan bir çamurdan yarattık” (saffât, 11)
Yapışmak, kopmamak, insanın sadakat duygusunu ve bağlılığını gösterir. İnsanların inat etmesi ve müdafaa ettiği fikirlerinin de ısrar etmesi de b u safhanın bir neticesidir

4) HAVADA KURUMUŞ ÇAMUR SAFHASI
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍۚ
“Andolsun Biz insanı (havada) kurumuş bir çamurdan, şekillenmiş bir balçıktan yarattık.” (el-Hicr,26)
Ayette zikredilen “sasâl: havada kurmuş çamur” safhasında “hava” unsuru devreye girmektedir. Hava, insanın çamura hareketliliği getirmiştir İnsan tabiatındaki istikrarsızlık, döneklik, ahde vefâsızlık ve yıkıcılık vasıfları bu safhanın bir neticesidir.

5) ŞEKİLLENMİŞ BALÇIK SAFHASI

وَاِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلٰٓئِكَةِ اِنّ۪ي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍمَسْنُونٍ
“Hani, Rabbin meleklere demişti ki; «Ben (havada) kurumuş bir çamurdan, şekillenmiş balıkçıktan bir insan yaratacağım»”) (el-Hicr,28 )

مِنْ حَمَإٍمَسْنُونٍ ayetteki “bahsedilen şekillenmiş” balçık safhası insanın şekil alma, terbiye ve tezkiye edebilme hususiyetine işâret etmektedir. Onun bu vasfının iyiye kötüye de kullanılma imkânı vardır. Mühim olan, ona doğru bir istikâmet verebilmektir.

6) ATEŞLE PİŞMİŞ ÇAMUR SAFHASI

خَلَقَ الْاِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِۙ

“Allah, insanı, ateşte pişmiş çamura benzeyen bir balıkçıktan yarattı.”
(er-Rahman, 14)
Bu safhada ateş unsuru devreye girmektedir. İnsanın kibir, gurur kıskançlık, Allâh’ın emirlerine karşı gelme ve aldatıcı olma vasıfları ateşten neş’et etmektedir

Yaratılış safhaları konusu el aldığımız zaman aslında bizler yokken var edildik Hadîs-î şerifte bu hakikate şöyle temâs edilir. “Ruhlar bedenlerinden ikibin yıl önce yaratılmıştır!” Hadîsî bu bilgi verdikten sonra asıl konumuzadönelim diyelim ki
Bir balık olabilirdik ve bir papatya veya yaprak, kuş, bir bitki olabilirdik. Rabbim bizleri, seni insan kıldık yeryüzünde anne karnında bizlere beden verildi ve bizler anne karnındayken zamanla biçimlendirildik rabbim bizlere, iki el, iki göz, iki ayak, iki kulak ve koklama duyusu verdi yani kul olabilmek ve insan ve kul vazifesi verdi Bizleri insan kıldık ve bizlere kulluk şerefine nail olduk ve bizlere bu kulluğanail olarak nasıl kuluz ve bu kulluğun içeresinde nasıl biriyiz ve nasıl şahsiyete karaktere sahibiyiz ve ahlakı seviyemiz, merhamet duygumuz, nefis arzularımız ve davranışlarımız nasıl, nasıl olmalı ve gidişat nasıl diye hal ve ahvâlimizi gözden geçirmeliyiz
Cenab- ı hak Allah (c.c) bizlere ilahi sıfatlarının en fazla tezahür ettiği üç tecelli mekân vardır
• Kâinat
• Kur’an-ı kerim
• İnsan

İşte bunlar bizim birbirimize bağlayan üç tecelli mekân, kâinat (dünya), Kur’an-ı Kerim (kutsal kitabımız yani ve bizlere indirilen dört büyük kutsal Kur’an-ı Kerim
İnsan üç tecelli mekânından biri demiştik değil mi? evet insan dedik. İnsan nisyan kökünden gelir yani unutmak demektir bizler unutuyoruz neyi mi yaratışımızı neyken ne olduğumuz nasılken nasıl insan bedene geldiğimizi unutuyoruz
Cenabı hak kuran-ı kerim de müminin 12 ve 14. Ayetler de şöyle buyurmaktadır

وَلَقَدْخَلَقْنَاالْإِنسَانَمِنسُلَالَةٍمِّنطِينٍ 12

ثُمَّجَعَلْنَاهُنُطْفَةًفِيقَرَارٍمَّكِينٍ 13

ثُمَّخَلَقْنَاالنُّطْفَةَعَلَقَةًفَخَلَقْنَاالْعَلَقَةَمُضْغَةًفَخَلَقْنَاالْمُضْغَةَعِظَامًافَكَسَوْنَا14الْعِظَامَلَحْمًاثُمَّأَنشَأْنَاهُخَلْقًاآخَرَفَتَبَارَكَاللَّهُأَحْسَنُالْخَالِقِينَ

12 Gerçek şu ki biz insanı çamurdan alınmış bir özden yaratıyoruz;
13Sonra onu az bir su (meni) hâlinde sağlam bir karargâha (ana rahmine) yerleştirdik.
14Sonra bu az suyu “alaka” hâline getirdik. Alakayı da “mudga” yaptık. Bu “mudga”yı da kemiklere dönüştürdük ve bu kemiklere de et giydirdik. Nihayet onu bambaşka bir yaratık olarak ortaya çıkardık. Yaratanların en güzeli olan Allah’ın şânı ne yücedir!
Bu kadar güzel yaratılış safhalar var iken, daha biz kan pıhtısında iken yukarıda ki mü’minûn suresin 14. Ayeti son kısım “yaratanların en güzeli olan Allah’ı şânı ne yücedir!
Ayeti nail olmuşken olduk inşaAllah neden hala unutuyoruz hatırlamıyoruz neyi ahlaki yönünden kuran-ı kerim hayat rehberimizin olduğunu ve bizlere her yönünde ahlak, arkadaşlık ve dostluk yönünden, akraba ilişkiler en güzel ise sıla rahim akraba ziyaretleri en önemli ise maneviyat eksikliğimiz.

Kur’an-ı Kerim bizim hidayet rehber ve hayatımız nasıl düzen şekilde ve her ayetiyle şifa
Veren kalplere huzur verendir en önemli ise ahlaki davranışlarımızı yansıtandır tabikide her yönünden bizlere yol gösteren şifadır kuran kerim okuyan sünnet dinlemek farzdır
Ahlaki yönünden ilk öncelik haram, mesela içki içmek haram misal bir insan içki içtiği zaman davranışları değişir değil mi ? evet değişir peki bu değiştiği vakit hal ve ahvaline yansır bu da ahlaki yönün eksikliği ve herşedyen önce maneviyat eksikliği ve kendi iffeti başkasının iffeti fark etmez bir kadın veya erkek sonuçta aynı o yüz

Yazı altı reklam

CEVAP VER